Jak si založit eshop

Jak založit rychle eshop prakticky? Zdarma to nebude, ale řiďte se těmito radami

Internetové obchodování se v posledních letech stalo nejrychleji rostoucím segmentem. Odpovědi na otázku jak založit e-shop hledají drobní podnikatelé, ženy na mateřské i podnikaví studenti. Založení e-shopu ovšem není zadarmo a vyjde vás minimálně na několik stovek měsíčně.

Cena založení e-shopu závisí od zvoleného řešení. My si dnes představíme tři přístupy, se kterými se v českém podnikatelském prostředí setkáte nejčastěji – e-shop na míru, pronájem e-shopu a open-source řešení. Každý z nich má svá pro a proti a my vám je postupně představíme.

Data z české e-commerce scény

Ještě než se pustíme do zakládání e-shopu, představme si české e-commerce prostředí. To je u nás jedno z nejrychleji rostoucích odvětví. Podle průzkumů v České republice existuje neuvěřitelných 50 982 internetových obchodů, které mají 15% podíl na maloobchodním obratu.

Dnes koupíte na internetu cokoliv. Každá doba má ale svoje trendy segmenty, které by měl úspěšný e-shop zohlednit. Jaké kategorie zboží letěly v roce 2021?

  • Oblečení a doplňky (podíl 19 %)
  • Dům a zahrada (podíl 13 %)
  • Potraviny (podíl 8 %)

Velmi rychlou a dynamickou kategorií se stala elektronika. Set top boxy, televizory a chytré hodinky patří mezi nejprodávanější produkty. Zde ale podotýkáme, že internetové obchody s elektronikou patří k těm nejrozšířenějším.

S podnikáním na internetu se pevně váže i logistika a možnosti platby. V dopravě Češi stále častěji volí levnou přepravu na výdejní místa a boxy. U plateb je na vzestupu dlouho opomíjená platba převodem díky automatizaci a okamžitým převodům. Na dalších příčkách se nachází dobírka a on-line platba kartou.

Jak založit e-shop

Pojďme si odpovědět na otázku, zda lze založit e-shop zdarma? Vyhledávače vám nabídnou desítky odpovědí na dotaz e-shop zdarma. Pravde je ovšem taková, že bez počáteční investice se neobejdete. Její výše se přitom odvíjí od způsobu, jakým e-shop vytvoříte.

1. Pronájem e-shopu

Při pronájmu internetového obchodu platíte za univerzální e-shopové řešení, které vám poskytovatel zpřístupní. V současné době toto řešení patří mezi nejrozšířenější – je levné, snadno dostupné a jeho obsluhu zvládne i běžně pokročilý uživatel.

Cena založení e-shopu v pronájmu se v průměru pohybuje kolem několika stovek měsíčně a na českém trhu najdete dost takových řešení. Mezi příklady krabicových řešení k pronájmu patří tito poskytovatelé:

  • Shoptet.cz,
  • Eshop-rychle.cz (recenze),
  • UpGates.cz (recenze),
  • Shopsun.cz,
  • Webnode.cz.

Výhody a nevýhody pronájmu e-shopů

Pronájem e-shopu je mezi českými e-shopery nejrozšířenější, má ale svoje mouchy. U některých poskytovatelů je to malý počet šablon. Na pronájem zapomeňte také v případě, kdy prodáváte digitální zboží – například e-booky nebo kurzy. Na tento typ zboží nejsou čeští poskyvatele připraveni a vám se vyplatí jiné řešení.

Pronajatým e-shopům často chybí unikátnost. Jelikož jejich provozovatelé využívají menší množství šablon, často se podobají jeden druhému. Možností jsou drobné úpravy na míru, na ty ale často není rozpočet nebo zde panuje autorská slepota.

Velkou výhodou tohoto řešení je snadná obsluha a kvalitní technické zázemí. Dobří poskytovatelé vám zajistí nonstop podporu, jejíž kompetence samozřejmě závisí na částce, kterou jim pravidelně posíláte.

Tipy na nejlepší platformy pro pronájem eshopu

NázevParametry
#1
Eshop-rychle.cz

Vítěz testu, nejlepší dle našeho srovnání
◼️ Cena (měsíčně): 390 - 790 Kč (2 tarify)
◼️ Včetně hostingu: ✔️
◼️ Podpora EET: ✔️
◼️ Určení: malé a střední eshopy
◼️ Skvělé recenze zákazníků
◼️ ZDARMA a nezávazně na 15 dní
Vyzkoušet
#2
Upgates.cz

Skvělý na individuální úpravy
◼️ Cena (měsíčně): 450 - 2950 Kč (4 tarify)
◼️ Včetně hostingu: ✔️
◼️ Podpora EET: ✔️
◼️ Určení: malé a střední eshopy
◼️ Výborné recenze zákazníků
◼️ ZDARMA a nezávazně na 30 dní
Vyzkoušet
#3
Shoptet.cz

Jedna z nejrozšířenějších platforem
◼️ Cena (měsíčně): 340 - 3540 Kč (4 tarify)
◼️ Včetně hostingu: ✔️
◼️ Podpora EET: ✔️
◼️ Určení: malé, střední a větší eshopy
◼️ Přes 25 233 zákazníků
◼️ ZDARMA a nezávazně na 30 dní
Vyzkoušet
#4
Shopify.com

Rozšířená zahraniční platforma
◼️ Cena (měsíčně): 29 $ - 299 $ (3 tarify)
◼️ Včetně hostingu: ✔️
◼️ Podpora EET: ✔️ (díky pluginům)
◼️ Určení: střední a větší eshopy
◼️ ZDARMA a nezávazně na 14 dní
Vyzkoušet
#5
Webnode.cz

◼️ Cena (měsíčně): 249 Kč - 449 Kč (2 tarify)
◼️ Včetně hostingu: ✔️
◼️ Podpora EET:
◼️ Určení: střední a větší eshopy
◼️ Možnost vyzkoušet službu ZDARMA
Vyzkoušet

Recenze řešení Shoptet.cz

Platforma pro internetové obchody Shoptet.cz je nejrozšířenější v České republice. V současnosti na ní běží více než polovina e-shopů u nás. Těm Shoptet nabízí moderní responzivní šablony a spoustu doplňků.

Shoptet je klasické krabicové řešení. Cena založení e-shopu se pohybuje podle počtu doplňků, které používáte. Vybírat můžete i z tarifu zdarma, která má kapacitu deset produktů. Každý tarif má navíc 30denní zkušební lhůtu. Díky množství funkcí se Shoptet hodí i pro středně velké obchody.

Basic Business Profi Enterprise Free
Cena za měsíc 340 Kč 1140 Kč 1 740 Kč 3 540 Kč Zdarma
Počet produktů 100 1000 5000 50 000 10
Počet doplňků 32 46 61 71 22
Uživatelé 3 5 Neomezeně Neomezeně 1
E-maily 3 5 10 15 1

Shoptet má dvě nevýhody. Změny v posledních měsících zapříčinily, že ani v nejdražším tarifu nepronajmete všechny doplňky. Jeho uživatelé si navíc stěžují na to, že Shoptet se v případě doplňků třetích stran vymlouvá právě na jejich tvůrce.

Recenze Eshop-rychle.cz

Poskytovatel Eshop-rychle.cz patří k nejrychlejším řešením na českém trhu. Internetový obchod zde založíte doslova za pár vteřin. Překvapí vás ale zastaralá administrace s nemoderním designem. Ceny za pronájem začínají na 390 Kč měsíčně, potěší vás ale neomezený počet produktů a široký katalog funkcí.

Startup Business
Cena za měsíc 390 Kč 790 Kč
Počet produktů Neomezeně Neomezeně
Počet e-mailů 5 Neomezeně

Na řešení Eshop-rychle si zákazníci chválí velké množství šablon. Těch je dohromady přes 50 a z toho více než polovina plně responzivních a připravených na mobilní zařízení. Designově jsou navíc rozmanité, takže zde najdete vzhled obchodu podle vašeho gusta.

Pokud překousnete nemoderní backend, připravte se na šílený fakturační systém. Na něj si uživatelé stěžují již několik let. Problematické je také napojení na některé platební brány, které brání zákazníkům v zaplacení objednávky.

Recenze Shopsun.cz

Poslední z vybraných řešení je Shopsun. To nás zaujalo velmi nízkou cenou. Pronájem v nejlevnějším tarifu stojí 70 Kč měsíčně a pokud zakládáte malý obchod, cena založení e-shopu je skutečně nízká. Výhodné jsou ale i zbylé dva tarify.

Mini Standard Profi
Cena za měsíc 70 Kč 280 Kč 427 Kč
Počet produktů 100 1000 Neomezeně
Počet e-mailů 5 10 20

Shopsun ocení především majitelé menších internetových obchodů. Výhodou je, že všechny tři tarify obsahují kompletní katalog funkcí. Cena založení e-shopu je tak při volbě tarifu Standard jedna z nejvýhodnějších na trhu.

Klienti na Shopsun oceňují i zkušební dobu 90 dnů. Na vysoké výši je také zákaznická podpora – ta funguje nonstop i o víkendech. Mezi nevýhody patří nízká rychlost – Shopsun nemá vlastní hosting a využívá externího dodavatele. Nepotěšily nás ani slabé možnosti napojení na služby třetích stran a šablony, kterým pomalu ujíždí vlak.

2. Open-source řešení

Druhou možností s čím založit e-shop je open-source řešení. V tomto případě dostanete do ruky zdrojový kód zdarma a vše ostatní je na vás. Cena založení e-shopu se ale i přes nulovou investici do zdrojového kódu může vyšplhat k desítkám tisíc korun.

Platformy jako Prestashop a jim podobné nabízejí pouze základní funkce. Napojení na bankovní systémy, přepravce nebo automatizaci si řešíte sami. Čekají vás tak náklady na programátora nebo velká časová investice do práce svépomocí. Nepočítejte ani s oficiální podporou – open source platformy se nejčastěji spoléhají na uživatelské fóra a komunity.

Na druhou stranu se vám ale s open source řešením otevírají téměř nekonečné možnosti. Limity jsou pouze ve vaší hlavě a ve vaší peněžence. I přes vyšší investice je ale cena za e-shop levnější než u řešení na míru. Pojďme si představit ty nejznámější poskytovatele open source e-shopů:

  • OpenCart,
  • Prestashop,
  • WooComerce,
  • osCommerce,
  • ZenCart.

Recenze OpenCart

Zahraniční platforma OpenCart vám zpřístupní rozhraní pro přehledné a designově moderní e-shopy. Nechybí kompletní responzivita a uživatelé se dočkají i dobře zpracované dokumentace. Tu ocení pouze anglicky mluvící. Oficiální podpora pro české klienty neexistuje.

To ovšem nevadí českým programátorům, kteří vytvořili české OpenCart forum. To je v současné době spíše neaktivní, ale existují vedle něj webové stránky s plně počeštěnou verzí OpenCart. Zde najdete vše potřebné pro instalaci a zprovoznění open source řešení.

Na OpenCart si uživatelé pochvalují moderní design, intuitivní ovládání administrace a nízkou technologickou náročnost. Právě požadavky na webhosting patří k velkým kamenům úrazu open source řešení. Základní kód OpenCart je však optimalizovaný velmi dobře.

Recenze PrestaShop

Druhé hodnocené open source řešení patří pod vlajku PrestaShop. Tato platforma v minulosti patřila k velmi oblíbeným. Dnes si někteří uživatelé stěžují na těžkopádnost a nestabilitu systému.

PrestaShop je celosvětově známé řešení s rozšířenou komunitou. Ta neustále vyvíjí nové moduly a doplňky, které posunou vaše podnikání na vyšší úroveň. Za tyto doplňky si ale připlatíte. Počáteční investice vyjde na zhruba 10 000 Kč a cena kvalitních doplňků se pohybuje od 500 do 2000 Kč.

PrestaShop je řešení zaměřené na prodej na internetu a tomu odpovídají i jeho schopnosti. Objednávkový systém, fakturaci a import produktů zvládá na výbornou. Aktivity jako blog nebo další nadstavbové funkce ale raději outsourcujte jinde.

3. E-shop přes WordPress

Redakční open source řešení WordPress stojí za třetinou internetových stránek po celém světě. Výjimkou nejsou ani internetové obchody. A to díky open source pluginu WooCommerce, který je zaměřený na e-commerce.

Plugin WooCommerce je zdarma a funguje jako běžné open source řešení. Do WordPressu ho nainstalujete jako plugin a vše ostatní záleží na vás. Výhodou je obrovské množství designových šablon a prakticky neomezené možnosti. Funkce e-shopu přitom závisí hlavně na dalších nainstalovaných pluginech. Které by to měly být?

  • Loco Translate – překlad WordPressu a WooCommerce do češtiny
  • Yoast SEO – free nebo premium plugin na optimalizaci pro vyhledávače
  • WP Robots txt – úprava souboru robots.txt (zdarma)
  • Pluginy k propojení s bankami a přepravci
  • Pluginy určené k automatizaci objednávkového procesu

Cena založení e-shopu na WordPressu se může po investicích do pluginů a programátorů vyšplhat i na desítky tisíc. Na druhou stranu ale získáte prakticky neomezené možnosti v e-commerce. Větší část první investice tvoří i šablony e-shopů, jejichž licence jsou mezi e-shopy nepřenosné.

Nevýhodou WooCommerce je absence zákaznické podpory. Nezkušení provozovatelé e-shopů tak často e-shop staví metodou pokus-omyl a zkouší, co jim funguje. Pro větší zásahy jsou tu pak placení specialisté přímo na WordPress.

4. E-shop na míru

Nejdražší řešení je vytvoření e-shopu na míru vašim potřebám. Jestliže nad tímto řešením uvažujete, připravte si částku přes milion korun. Odborníci se shodují na tom, že tato částka je milník rozdělující zrna od plev.

Vytvoření e-shopu vám zajistí webdesignerská studia a připravte se na zhruba šest až dvanáct měsíců intenzivní práce. Z vás jako majitele se stane koordinátor, který deleguje práci na marketingové specialisty, odborníky přes SEO a UX, designéry a v neposlední řadě také obchodní oddělení.

E-shopy na míru ovšem patří k největším rybám v českém e-shopovém rybníčku. Alza, Mall, CZC a další investují obrovské sumy peněz ročně do nových funkcí a ve velké míře působí i jako trendsetteři v oblasti e-commerce.

Mnoho provozovatelů si myslí, že e-shop na míru je jednorázová investice, která se vám vrátí. Na tuto myšlenku ihned zapomeňte. Úspěšný e-shop si vybírá svoji pravidelnou daň. Za údržbu a technologické zázemí si účtují specializované firmy i desítky tisíc korun měsíčně.

Lze založit e-shop zdarma?

Řekněme si na rovinu, že je rozdíl mezi založením a provozem. Založení e-shopu zdarma umožňuje celá řada platforem. Pokud ale požadujete skutečně vydělávající internetový obchod, investicím se nevyhnete.

Záleží pak na vás, jestli zvolíte složitější cestu open source řešení nebo pravidelné platby u pronájmu e-shopů. Úspěšný e-shop si ovšem na svůj provoz vydělá a vytvoří zdravé podhoubí pro rostoucí a prosperující byznys.

Shrnutí

Na otázku jak založit e-shop existuje několik odpovědí. Vše záleží na vašich finančních, časových a technických možnostech. Jestliže potřebujete pouze menší internetový obchod s pár produkty, zvolte pronájem e-shopu.

Pro střední a velká řešení se více hodí open source platformy nebo e-shop na míru. Zde ale počítejte s větší počáteční investicí. Pokud s podnikáním na internetu začínáte, pečlivě zvažte vaše možnosti. Přejeme vám šťastnou ruku při rozhodování a hodně štěstí ve vašem podnikání!