Oslovování zákazníků e-mailem patří k nejefektivnějším marketingovým metodám. Statistiky uvádějí, že newslettery tvoří až 15 % obratu u firem, které tento marketingový kanál využívají. My si dnes představíme ty nejlepší nástroje pro e-mail marketing a dozvíte se i to, jak si mezi nimi vyberete.
Řada firem dělá e-mailový marketing, aniž by si to uvědomovala. Do komunikace se zákazníky prostřednictvím elektronické pošty se řadí i obyčejná cenová nabídka. S kvalitní platformou pro e-mailový marketing ale dosáhnete na další funkce:
- automatizaci odesílání,
- segmentaci zákazníků,
- databázi živých e-mailových adres,
- personalizaci a oslovení,
- pokročilé statistiky a analýzy.
Aktuálně nejlepší nástroje pro e-mailový marketing
Název | Parametry | ||
---|---|---|---|
#1 | Smartemailing.cz | Český nástroj ✅ Zaměřeno na českou klientelu ✅ Snadné ovládání ✅ Responzivní šablony ✅ 5000 kontaktů od 1200 Kč měsíčně | Vyzkoušet |
#2 | Mailchimp.com | Nejkomplexnější nástroj ✅ Široké možnosti využití ✅ Pokročilá segmentace ✅ Celosvětově oblíbený ✅ 30denní zkušební verze ✅ 5000 kontaktů od cca 1150 Kč měsíčně | Vyzkoušet |
#3 | Aweber.com | Pro malé eshopy a blogy ✅ Kvalitní zákaznická podpora (v angličtině) ✅ Do 500 kontaktů zdarma ✅ 5000 kontaktů od cca 1100 Kč měsíčně | Vyzkoušet |
#4 | MailerLite | Emailing na nízkou cenu ✅ Snadné ovládání ✅ Rich-text editor ✅ 5000 kontaktů od cca 650 Kč měsíčně | Vyzkoušet |
#5 | GetResponse | Alternativa na zvážení ✅ Jednoduché ovládání ✅ Rychlé odeslání e-mailu ✅ 5000 kontaktů od cca 1700 Kč měsíčně | Vyzkoušet |
Recenze e-mailingových nástrojů
V dnešním rádci si představíme pět nejpopulárnějších nástrojů pro e-mail marketing. Některé možná znáte, představíme vám ale i takové, o jejichž názvem uslyšíte poprvé.
1. Smartemailing.cz
Český nástroj pro tvorbu e-mailů Smartemailing.cz patří do rodiny společnosti Smartselling a.s. a najdete zde i nástroj pro tvorbu webu MioWeb a FAPI – nástroj, který za vás přijímá objednávky a automatizuje online prodej.
Za měsíční provoz databáze o 5 000 kontaktech zaplatíte 1 200 Kč. V případě, že zaplatíte na rok dopředu získáte dva měsíce zdarma. Neziskovým společnostem nabízí Smartemailing slevu 50 % na provoz služby.
Smartemailing vyniká kompletní českou podporou, kterou nabízí stávajícím klientům i možným zájemcům. Na telefonu je zastihnete ve všední den od 9:00 do 16:00. Technickou podporu ale rychle přetaví v telemarketing a pravidelně volají zpět a ověřují vaši spokojenost.
Smartemailing nabízí slušné množství responzivních šablon, které se dobře zobrazují na počítači i mobilních telefonech. Uživatelům umožňuje napojení na Shoptet, WordPress a celou řadu dalších nástrojů.
Nechybí ani možnost segmentace, A/B testování a pokročilí marketéři ocení i množství statistik a reportů, které aplikace nabízí. Před prvním odeslaným e-mailem je ale třeba nastavit DNS záznamy, s čímž si začátečník pravděpodobně neporadí.
Výhody:
- Uživatelská podpora
- Zaměřeno na českou klientelu
- Snadné ovládání
- Responzivní šablony
Nevýhody:
- Není kompletně česky
2. Mailchimp.com
Pravděpodobně největší a nejkomplexnější nástroj pro rozesílání e-mailů najdete pod názvem Mailchimp. Oblíbený nástroj s opicí ve znaku si oblíbily miliony marketingových specialistů po celém světě.
Český uživatel příliš neocení anglickou zákaznickou podporu, která je pouze pro již registrované uživatele. V případě neklientských dotazů se musíte obrátit na formulář na webu a na odpověď si počkáte i několik dní.
Za tarif Essentials a 5 000 e-mailů v databázi zaplatíte zhruba 1 149 Kč. Za tu cenu se vám ale otevře nonstop zákaznická podpora a velké množství funkcí pro e-mailové kampaně.
- A/B testování
- Časování e-mailů
- Napojení na sociální sítě
Do začátku vám Mailchimp nabídne tarif zdarma, do kterého se vejde 2 000 e-mailových adres. Na měsíc dostanete všechny funkce dostupné v tarifu Essentials. Po uplynutí této doby je ale tarif zdarma osekaný a nabízí pouze základní funkce.
Výhody:
- Široké možnosti využití
- Pokročilá segmentace
- Integrace do Shoptetu, WordPressu a řady dalších
- 30denní zkušební verze
Nevýhody:
- Málo funkcí v tarifu zdarma
- Chybí český překlad a zákaznická podpora
3. Aweber.com
Platforma pro e-mailový marketing Aweber se zaměřuje na malé internetové obchody a blogy s menší databází. Do 500 kontaktů a 3 000 e-mailů měsíčně ho máte zdarma, 5 000 adres vás bude stát přibližně 1 084 Kč.
Hned na začátek musíme Aweber pokárat. Při evidenci kontaktů v databázi automaticky nemaže neaktivní adresy, které se odhlásily a ukládá jejich osobní údaje. Tím porušuje GDPR, neaktivní e-maily navíc zabírají kapacitu z požadovaného tarifu.
Tarif zdarma nabízí pouze základní funkce a oproti placenému tarifu mu chybí vlastnosti, které oceníte zejména při provozu e-shopu:
- upozornění na opuštěný košík,
- behaviorální automatizace (e-maily se rozesílají na základě uživatelského chování),
- pokročilé statistiky a reporty.
Nástroj je kompletně v angličtině. Anglicky mluvící uživatelé dostanou ale efektivní zákaznickou podporu, která s vámi nonstop řeší vaše problémy. Připojení k live chatu je rychlé a na druhé straně sedí lidé, kteří spolehlivě odpoví na vaše dotazy.
Aweber při registraci, podobně jako další dva nástroje pro tvorbu emailů, vyžaduje velké množství osobních údajů. Pro americkou klientelu je zadání fyzické adresy a telefonu běžné, českého uživatele to ale může zaskočit.
Výhody:
- Kvalitní zákaznická podpora (v angličtině)
- Levný placený tarif
Nevýhody:
- Nemaže odhlášené e-mailové adresy
- Vyžaduje velké množství osobních dat
- Tarif zdarma je poměrně ořezaný
4. MailerLite
Další ze zahraničních nástrojů pro správu e-mailových kampaní svým vzhledem připomíná Smartemailing. V jednoduchém uživatelském prostředí se rychle zorientuje i nezkušený uživatel a hodí se tak pro začínající e-shoppaře a bloggery.
Za MailerLite dáte příjemných 651 Kč měsíčně a při platbě rok dopředu ušetříte až 30 %. Dostanete prostor na 5 000 kontaktů a k tomu 14denní zkušební lhůtu zdarma.
Jako velkou přednost MailerLite vidíme uživatelsky příjemný textový editor, ve kterém rychle vytvoříte e-maily s velkým množstvím textu. Rich-text editor kopíruje dobré i špatné vlastnosti editoru z WordPressu, což konzervativně laděným uživatelům nemusí vyhovovat.
Stávající e-mailoví marketéři ocení i jednoduchý import do databáze. Při vstupu si nastavíte, jaký sloupec chcete nahrazovat a vše proběhne automaticky. Díky tomu je přechod na MailerLite z jakéhokoliv jiné platformy pro e-mailový marketing snadné a rychlé.
Výhody:
- Nízká cena
- Snadné ovládání
- Rich-text editor
- Snadný import databáze
Nevýhody:
- Vyžaduje velké množství osobních dat
- Pouze základní automatizace
5. GetResponse
U posledního nástroje pro posílání newsletterů GetResponse nehledejte tarif zdarma. Pětitisícová databáze vás vyjde na astronomických 1 700 Kč měsíčně, čímž se nástroj řadí mezi nejdražší v našem výběru. Nástroj sice má 30denní zkušební lhůtu, ta ale těžko obhájí vysokou cenu.
První kontakt s GetResponse nahrává všem začátečníkům. Nástroj vás provede základními funkcemi a pro ty pokročilé vás odkáže do propracované anglické nápovědy. První e-mail ale odešlete překvapivě rychle.
Jestliže nám MailerLite připomínal Smartemailing, GetResponse se nápadně podobá Mailchimpu, nicméně s omezenými funkcemi a jednodušším ovládání, které je přizpůsobené méně náročným uživatelům.
Výhody:
- Jednoduché ovládání
- Rychlé odeslání e-mailu
Nevýhody:
- Vysoká cena
- Pouze v angličtině
- Vyžaduje velké množství osobních dat
Funkce nejlepších nástrojů pro e-mailový marketing
Smartemailing.cz | Mailchimp.com | Aweber.com | MailerLite | GetResponse | |
---|---|---|---|---|---|
Cena za 5 000 kontaktů | 1 200 Kč | 1 149 Kč | 1084 Kč | 651 Kč | 1714 Kč |
Import kontaktů | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
Export kontaktů | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
Responzivní šablony | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
Šablony na míru | ✔️ (za příplatek) | ✔️ | ❌ | ❌ | ✔️ |
Náhledy / preview | ✔️ (chodí na email) | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
Timing odesílání | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
Podpora (čas) | Po-Pá: 9:00 – 16:00 | 24/7 livechat | 24/7 livechat | 24/7 livechat | |
Čeština | ✔️ | ❌ | ❌ | ❌ | ❌ |
Zkušební verze | 14 dní | 30 dní | 30 dní na vrácení peněz | 14 dní | 30 dní |
Opt-in formulář | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
One-click odhlášení | ❌ | ✔️ | ❌ | ❌ | ✔️ |
Měření míry otevření | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
Měření míry prokliku | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
A/B testování | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
Autoresponder | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
Segmentace | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
Oslovení | ✔️ | ✔️ | ❌ | ✔️ | ✔️ |
Shrnutí
Jestliže to s e-mailovým marketingem myslíte vážně, výběru nástroje pro posílání newsletterů se nevyhnete. V českém prostředí najdete řadu platforem pro zasílání e-mailů.
Českému uživateli bude nejbližší Smartemailing a to především svojí českou lokalizací a podporou na telefonu. Anglicky mluvící uživatelé ale ocení i levný MailerLite, který začátečníka nezahltí zbytečnými funkcemi.
Pro ty nejnáročnější je tu pak MailChimp, ze kterého vytvoříte nejen nástroj pro e-mail marketing, ale i další formy komunikace s vašimi zákazníky a to díky napojení na sociální sítě.
My vám doporučujeme vyzkoušet všechny nástroje ve zkušební verzi. Díky tomu si nejlepší nástroj pro e-mail marketing vyberete sami. Jen nezapomeňte na to, že zkušební verze musíte vždy včas vypnout, jinak dojde ke stržení peněz z vaší kreditní karty.
Slovníček pojmů
Při výběru nástrojů pro tvorbu e-mailů narazíte na speciální názvosloví. Abyste vybrali kvalitně, vyplatí se vám znalost základních pojmů, na které při výběru narazíte.
Opt-in, opt-out, double opt-in
Jedná se o speciální typ registrace e-mailové adresy do databáze. Opt-in označuje proces, během kterého se zákazník přihlašuje ke službě – například k odběru e-mailového zpravodaje. Rozšířením a jediným legálním způsobem registrace je double opt-in. V tomto případě zákazník nejenže vědomě dává souhlas, ale ještě ho potvrzuje kliknutím na unikátní odkaz v e-mailové schránce.
Vedle toho je opt-out metoda, která se nachází v šedé zóně. Zákazníka v tomto případě k odběru služby přihlásíte sami a následně mu umožníte její odebírání odhlásit. V minulosti takové metody využíval Facebook, kdy samovolně zapínal funkce bez vědomí uživatelů.
GDPR
Marketéry proklínané GDPR, neboli Nařízení evropského parlamentu a Rady ze dne 27. dubna 2016, vešlo v platnost 25. května 2018. Tímto nařízením se upravuje správa, příjem a další manipulace s osobními údaji fyzických osob.
GDPR se úzce týká rozesílání elektronické pošty, ačkoliv tu již reguloval zákon o některých službách informační společnosti. Mimo jiné definuje spam a také určuje double opt-in přihlášení jako jedinou možnost pro sběr e-mailových adres.
Drag & drop
Od legislativy odbočme k nástrojům pro tvorbu e-mailu. Drag & drop je uživatelsky přívětivá metoda, díky které zvládnou tvorbu vizuálně působivých zpráv i nováčci. Spočívá v tom, že si uživatel jednoduše nakliká požadované prvky bez nutnosti programování a dalších pokročilých metod.
A/B testování
Tento marketingový přístup umožňuje otestování několika druhů komerčního sdělení pro různé cílové skupiny. V nástroji pro tvorbu e-mailů vytvoříte několik variant se stejným sdělením, které se ale v detailech liší. Varianta s vyšším množstvím konverzí se vyhodnotí jako vítězná a následně se zašle zbytku databáze.
Autoresponder
Typ e-mailů, které se automaticky odesílají při konkrétní uživatelské akci. Spadají sem potvrzení o objednávce, přihlášení k newsletteru nebo automatické gratulace k narozeninám spojené s odesláním slevového kuponu.
Pravidla efektivního rozesílání e-mailů
Kromě výše zmíněné automatizace efektivní e-mailing vyžaduje i několik dalších věcí. Uživatelům v tomto pomáhají nástroje pro rozesílání e-mailů.
- Personifikace a oslovení – vyhněte se rozesílání e-mailu celé databázi. Sdělení přizpůsobte uživatelům na míru a nabídněte jim například zboží, o které měli v minulosti zájem, nebo zprávy z oblastí, které je zajímají.
- Unikátní e-mailová schránka – e-maily nerozesílejte z vašeho soukromého e-mailu. Firmy vytvářejí speciální schránky ve tvaru noreply@domena.cz. E-mail by měl být ale dostupný pro případné dotazy. Nebo si vytvořte vizuálně hezkou doménu – rannicteni@domena.cz zaujme na první pohled a dosáhnete vysoké míry otevření.
- Pravidelné rozesílání a udržování živé databáze – vaše obchodní sdělení rozesílejte těm lidem, kteří se přihlásili v nedávné minulosti. Jestliže budete zprávy odesílat někomu, kdo o vás poslední dva roky neslyšel, s nejvyšší pravděpodobností se brzy odhlásí.
Jak vybrat nejlepší nástroj pro e-mail marketing?
Při výběru nástroje pro tvorbu e-mailových kampaní vás zajímá několik faktorů. Prvním z nich je samozřejmě cena. Tu určuje počet kontaktů v databázi, někdy v kombinaci s počtem e-mailů, které můžete měsíčně rozeslat.
Další funkce, které vám usnadní správu databáze e-mailů a rozesílání sdělení vašim fanouškům jsou:
- segmentace databáze kontaktů,
- double opt-in přihlašování,
- responzivní šablony,
- načasování odeslání e-mailu,
- kvalitní zákaznickou podpora.